Leergemeenschappen

 

In 2018 werd reeds heel wat input vezameld, alsook werd een interessepeiling gedaan bij de onderwijsinstellingen. Vanuit deze analyse startten we in 2019 met leergemeenschappen in volgende opleidingsinstellingen: 

 

  • CVO De Avondschool
  • CVO Miras
  • CVO IVO
  • Howest, Vives en Kulak

Waarom werken we met leergemeenschappen?

  • een geschikte methodiek voor complexe vraagstukken
  • Geen hiërarchie: evenwaardige inbreng door alle deelnemers
  • (potentiële) cursisten of studenten krijgen een stem waarmee rekening gehouden wordt = meer efficiënte acties
  • Een verkenning van innovatieve oplossingen

Welke thema’s komen aan bod?

We verwachten voornamelijk input vanuit de deelnemers aan de leergemeenschap, wat ervaren anderstaligen,leerkrachten en het werkveld in het algemeen? Daarnaast is er ook al heel wat literatuur en onderzoek voorhanden, waar kan uit geput worden om de leergemeenschap op gang te trekken:

  • Leraar kenmerken
  • Peerrelaties
  • Gemeenschapssamenwerking
  • Schoolbeleid